جشنواره فروش فدک بوک: 15 تا 25 درصد تخفیف (به مدت محدود) با استفاده از کد: OFFER20 با ارسال رایگان سفارش های بالای 700 هزار تومان جشنواره فروش فدک بوک: 15 تا 25 درصد تخفیف (به مدت محدود) با استفاده از کد: OFFER20 با ارسال رایگان سفارش های بالای 700 هزار تومان
  • انتخاب واحد پول:

تاثیر گرانی کاغذ بر صنعت نشر

۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۰۸:۱۹ ق.ظ

 

مبهم بودن وضعیت اقتصادی سبب ناتوانی در برنامه ریزی برای آینده نشر شده است و در همین راستا گرانی کاغذ از اساسی ترین مشکلاتی است که ناشران با آن درگیرند و این مشکل به طرز عجیبی ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی را با چالش مواجه نموده است طوریکه با نزدیک شدن ماه مهر و سال تحصیلی جدید ، ناشران دانشگاهی را در خصوص چاپ نشدن کتاب هایشان نگران نموده است .
نگاهی به نمودار تولید کتاب نشان می دهد که در این بخش افت شدیدی وجود داشته است چرا که با افزایش تورم نمی توان قیمت کتاب را نیز افزایش داد بنابر این ناچار به کاهش تولید کتاب خواهیم بود،نوسانات قیمت ارز وضعیت ناشران را تحت تاثیر قرار داده و ناشران به تعادلی نسبی در این بخش نیاز دارند زیرا سرعت تولید تا مصرف در بخش نشر بسیار کم است و حداقل در طول یک یا دوسال قیمت کاغذ نباید تعییر چندانی داشته باشد و به حد معقولی برسد ، ولی آنچه در سالهای اخیر مشاهده می شود تغییرات دو تا سه برابری قیمت نامعقول کاغذ بوده است .برخی از مشکلاتی ایجاد شده از گرانی کاغذ بصورت خلاصه در زیر آمده است :

1- بهای کاغذ با تاثیر از وضعیت کلی تورم کشور نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است، این افزایش بهای کاغذ ناخودآگاه هزینه تولید، انبارداری ،دستمزد کارکنان و مواردی این چنین را نیز افزایش می دهد ونهایتاً قیمت پشت جلد کتاب نیز افزایش و توان خرید مردم کاهش می یابد . در نتیجه شاهد رکود در بازار کتاب هستیم. با این شرایط کار نشر بسیار دشوار شده و بسیاری از ناشران در میانه همین بحران ممکن است از ادامه فعالیت باز بمانند و به تدریج از چرخه تولید کتاب خارج شوند .

2- گرانی کاغذ باعث کاهش شمارگان کتاب و در نتیجه کاهش دستمزد نویسنده و یا مترجم خواهد بود . با توجه به پیشرفت سریع علم ، نیاز به منابع جدید دانشگاهی بیش از پیش احساس می شود و از آنجائیکه مولف و یا مترجم کتابهای دانشگاهی به سبب کاهش دستمزد انگیزه مالی خود را برای نشر کتابهای جدید و به روز از دست می دهد ، جامعه علمی کشور به سمت رکود کشیده خواهد شد .

3- با افزایش نرخ کاغذ، تکثیر غیرقانونی کتاب و فروش آثار مهم دانشگاهی با قیمت های بسیار نازل افزایش می یابد ، بنابراین ناشران نخواهند توانست کتاب های خود را با شمارگان بالا به چاپ برسانند . کپی این کتاب ها در بسیاری از موارد مشمول مداخله برخی ها با استفاده از امکانات دانشگاهها می شود و تقاضای کتاب را تا حد زیادی پایین می آورد. هم اکنون در بخش های خصوصی هم شاهد این هستیم که سود جویان با شناسایی کتاب های پر فروش و استفاده از دستگاه ریسو گراف با سرعت بیشتری به این تکثیرهای غیر مجاز دامن می زنند.

4- افزایش قیمت کاغذ باعث شده است تا ناشران بزرگ و تخصصی نتوانند نسبت به تولید کتابهای با حجم بالا اقدام نمایند از این رو بسیاری دیگر از ناشران به تولید کتاب بصورت بارگذاری در سایت های اینترنتی و تولید e-book اقدام می نمایند که این خود یکی از مواردی است که به فرهنگ کتابخوانی کشور آسیب می رساند و سرانه مطالعه در کشور را کاهش خواهد داد.

 


با توجه به پیشرفت فرهنگی و علمی که زیربنای توسعه کشور را تشکیل می دهد برای رفع مشکلات آن موارد ذیل پیشنهاد می شود :

 

• راه حل های مقابله با مشکلات پیش آمده در اثر گرانی کاغذ:


1- تولید کاغذ در داخل کشور با کیفیت مطلوب که البته باید گروهی از کارشناسان حجم و کیفیت تولید داخلی کاغذ را بررسی کنند و راه هایی برای بهتر کردن تولیدات داخلی بیابند، هرچند که بنگاههای داخل کشور هم با مشکلاتی مواجه‌ند.

2- در برخی موارد عامل گرانی کاغذ، واسطه گران کاغذ هستند که با شناسایی آنها میتوان تا حدود از گرانی کاغذ کاست .

3- برگزاری نمایشگاه های کتاب های دانشگاهی، تخصیص بن کتاب به دانشجویان، مراکزعلمی، تخصصی و دانشگاهی

4- کاهش هزینه های پست

5- افزایش تعامل بین ناشران و دانشگاه ها و برگزاری نمایشگاه های تخصصی کتاب در محوطه دانشگاه ها

6- ایجاد کتابخانه های تخصصی در شرکت ها و سازمان ها، سازمان ها باید کتاب های مربوط به حوزه فعالیت خود را خریداری کنند تا هم کارمندانشان با دانش روز آشنا شود و هم ناشران بخشی از کتاب های خود را در معرض دید متخصصان آن حوزه قرار دهند.

7- افزایش اعتبار دانشگاه ها ، توجه به نمایشگاه کتاب های دانشگاهی و پیش خرید کتاب ها برای بهتر شدن وضعیت بازار نشر دانشگاهی .

8- افزایش فضای اختصاصی به کتابفروشی ها ؛ در بسیاری از مراکز خرید و یا فرودگاههای جهان، بخش قابل توجهی از فضا به کتابفروشی ها اختصاص یافته است ، اگر این نوع نگاه در کشور ما هم بوجود آید قسمتی از مشکلات ناشران رفع می گردد و همچنین این تخصیص فضا می تواند باتوجه به بخش فرهنگی در بحث برنامه ریزی شهری مطرح شود ، تاسیس کتابفروشی می تواند در ساخت و ساز تجاری گنجانده شود.

9- ایجاد فعالیتی با عنوان «کاربری فرهنگی» ؛ یعنی در خواست از قانون گذاران برای موافقت با ایجاد کتابفروشی در فضاهای مسکونی .

10- واگذاری بودجه به ناشران بیشتر از مبلغ تورم .

11-افزایش خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری